Pràctica 1

Pràctica 1: Dissenyeu una estructura organitzacional (amb cert rigor acadèmic) on us agradaria treballar. Podeu idear-la o bé, agafar un model ja existent. Com a condiciño necessària es demana que detalleu els sis elements clau que defineixen l'estructura de l'organització.


L'empresa que tractarem és dedica a la venda del sector de l'automoció (concesionari). L'empresa, situada a Sabadell, té l'exclusivitat de venda d'un fabricant de cotxes concret dins de l'àrea de Sabadell i les seves perifèries.



Es tracta d'una empresa petita en quan a volum de treballadors: actualment, 15 treballadors sense contar els serveis subcontractats (neteja, manteniment d'instalacions, etc.). La empresa se centra principalment en la venda de cotxes de primera mà al públic en general. D'altra banda, també es dediquen en menor mesura a la venda de cotxes de segona mà.
L'empresa va començar a tenir problemes quan les vendes de cotxe van començar a disminuir. Donat a que la economia de la empresa només es basa en la venda, quan aquesta va començar a caure l'economia es va veure afectada enormament. A banda, l'organització de l'empresa no és l'adequada per tal de que el rendiment dels treballadors sigui òptim. Una altra de les problemàtiques és que l'empresa disposa d'una nau industrial que no s'adapta a les seves necessitats. Aquesta resulta molt gran i tenen molt espai desaprofitat.

En referència al context extern, l'empresa té una gran competencia en el mercat amb altres competidors que ofereixen vehicles de la mateixa gamma a preus similars o inclús inferiors. A banda, la falta d'un servei post-venda repercuteix de forma negativa en el número de vendes de cotxes. Per tant, l'empresa es troba en una situació crítica, amb falta d'oportunitas i amb amenaçes directes per part dels seus competidors mès inmediats.
Donada la situació de l'empresa és necessaria una redistribució de la organització de l'empresa i la obertura del mercat. Fent un anàlisi d'oportunitats i amenaçes observem que en l'àrea territorial on es troba situat el concessionari hi ha manca de d'un servei post-venda i d'un servei de recanvis enfocats al producte que es ven. A més, també es podria millorar la compra-venda de vehicles de segona mà per potenciar el nou mercat que s'ha obert donada la situació econòmica actual.
La nova distribució organitzacional dels treballadors està dissenyada en diversos nivells jeràrquics, seguint un esquema com el següent:



Els següents punts ens defineixen com és l'estructura organitzacional. Aquests són els punts en els quals ens hem bassat per dissenyar el nou model organitzatiu del la nostra empresa. Hem tingut en compte cada punt explicant-lo i avaluant-lo per tal de que sigui més adient per a la nostra empresa, i així afavorir el desenvolupament de la mateixa:

  • Especialització del treball: Actualment, l'empresa disposa de 15 treballadors enfocats exclusivament a la venda de vehicles. Aquests disposen únicament d'una petita formació de comercials i la experiència que tenen en el sector és la adquirida en el mateix lloc de treball de l'empresa. El grau d'especialització actual és molt elevat ja que es dediquen únicament a les tasques de comercial. 
L'empresa que busquem necessita diferents treballadors separats segons les funcions que han de realitzar. No obstant, aquesta distribució organitzacional està prevista perquè un mateix empleat pugui realitzar diverses tasques dins la seva àrea corresponent. Per exemple, els mecànics del taller no se centraran en un procés o en una tasca en concret com cargolar cargols; sinó que realitzaran tasques de reparació i/o modificació dels vehicles segons les ordres del cap de taller. En aquest sentit, el grau d'especialització no resulta excessivament elevat, tot i que un mecànic sempre realitzarà el conjunt de tasques que li pertoquen segons la seva formació sense interferir en tasques alienes al seu departament i/o nivell jeràrquic. Aquest mateix grau d'especialització el tenen tots els membres de la empresa. La titulació dels empleats haurà de ser específica per les tasques que ha de realitzar però també haurà de tenir competències transversals; ja que el grau d'especialització del treball que es preveu serà inferior. La implantació dels nous departaments suposarà una necessitat de contractació de nous treballadors amb especialitats diferents.
En aquest sentit preveiem que una disminució del grau d'especialització del treball permeti un increment de la productivitat com a consequencia d'una ampliació del camp d'acció de les activitats del lloc de treball.

Grau d'especialització del treball actual: 9/10
Grau d'especialització del treball previst: 7/10 

  • Departamentalització: Actualment, l'empresa no es troba depertamentalitzada ja que únicament es dediquen a la venda de cotxes. No obstant, la gestió de venda de cotxes de primera mà i de cotxes de segona mà no està separada per departaments. Això dificulta considerablament la gestió de les vendes.


Ja que l'empresa passarà a oferir més serveis a banda de la venda de vehicles, hem considerat oportú dividir l'empresa en quatre departaments ja que aquesta es dedica fonamentalment a quatre àrees diferents de dins del sector de l'automoció (concessionari de primera mà, concessionari de segona mà, rencanvis i servei de post-venda). Fent un estudi dels competidors, s'ha observat que el departament de post-venda és el que aporta més beneficis a les empreses dels sector de l'automoció. Per tant, el departament fonamental dins de l'empresa passarà a ser el departament de post-venda en comptes del departament de venda. Per tal d'allotjar dins l'empresa aquests nous departaments, s'utilitzara l'espai malaprofitat de la nau industrial.

Grau de departamentalització actual: 2/10
Grau de departamentalització previst: 8/10

  • Cadena de comandament: Actualment, la jerarquia de la empresa és molt directe. Aquesta no té departaments i la cadena de comandament resulta directe entre els treballadors i el gerent. Això comporta una mala gestió per part del gerent dels problemes i decisions amb que s'enfrenta l'empresa; ja que la gran quantitat de problemes repercuteix en una falta de temps per a estudiar-los amb cura i trobar la solució òptima.
Amb la creació dels nous departaments i per tal d'afavorir al rendiment dels treballadors en quan al desenvolupament de les seves tasques, hem trobat adient una estructura de l'empresa força jerarquitzada, amb caps intermedis que permetin agilitzar i fer més eficients el conjunt de tasques de comandament.  


Grau de comandament actual: 6/10
Grau de comandament previst: 9/10

  •  Tram de control: Actualment el gerent es el que té el control absolut del poder dins l'empresa. Les tasques no estan gens delegades, de manera que el gerent no pot gestionar de manera eficaç la organització i l'eficiencia es reduïda. 
Amb la nostra remodelació el que volem aconseguir és una major delegació de responsabilitats i poder. D'aquesta manera aconseguirem un control específic gràcies a cada cap i sub-caps de departament. En definitiva, hem reduit els trams de control per tal d'afavorir una gestió més eficaç. Tot i que s'haurà de contractar a més personal o formar part de l'existent, els beneficis que aportarà aquesta reducció del tram de control serà molt major que el cost de contractació de nou personal. El perfil de persona que buscarem per ocupar els llocs de cap i sub-caps seran persones amb capacitat de lideratge, amb experiencia en la gestió d'equips i amb coneixements técnics de la seva area de responsabilitat.


Tram de control actual: 10/10
Tram de control previst: 7/10

  •  Centralització i descentralització: Actualment l'empresa es troba excesivament centralitzada. El gerent pren totes les decisions ell mateix i, degut a la gran quantitat de feina que això comporta, no dona l'abast a abarcar totes les decisions de l'empresa.

El que pretenem és crear nous depertament que estiguin regits per personal especialitzat en el control intermedi. Això permetrà poder realitzar més delegacions de responsabilitats i presa de decisions amb importàcia relativa segons el nivell de jerarquia. Gràcies a això, el grau de centralització disminuirà i pretenem que la gestió de l'empresa sigui més eficient i la presa de decisions relativament poc importants s'acceleri. Tot i això, el gerent seguirà mantenint el nivell de responsabilitat i de poder més elevats dins de l'empresa, tot i que delagarà certes responsabilitats.  


Nivell de centralització actual: 9/10
Nivell de centralització previst: 6/10

  •  Formalització: L'elevada formalització dels empleats de l'empresa requeria que hi hagués un empleat per procés. Això, a banda de les despeses econòmiques i perdua de temps que comporta, també afectava a la motivació dels empleats. Tot això repercutia en una demanda excessiva de direcció dels diversos processos i tasques que s'havien de realitzar. 
La nova política d'empresa intentarà reduïr la formalització dels empleats. Tot i que això comportarà una despesa inicial en formació i/o contractació de personal; a la llarga resultarà beneficiós tan econòmicament com en la rapidesa de la presa de decisions. A banda, també farà augmentar la motivació de tots els empleats i alleugirà la càrrega de feina dels alts carregs.


Nivell de formalització actual: 9/10
Nivell de formalització previst: 5/10

WEBGRAFÍA:

Fábula de la estructura organizacional
Treball en pdf de Estructura Organitzacional
Tipus d'Estrcutures Organitzacionals

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada